maandag 10 september 2012

mh2d 2012

De Mergel Heuvelland 2 Daagse is dit jaar vroeger dan gebruikelijk. Het WK wielrennen op de weg in Valkenburg zorgt ervoor dat het evenement 2 weken eerder op de kalender staat dan normaal. En met dit zeer zonnige weekend kwam dat eigenlijk best goed uit. Met 3 collega’s en een ex-collega reis ik vrijdag avond naar Simpelveld toe alwaar we op een uitgestorven bungalowpark onze sleutels zoeken in de brievenbus van de receptie. De receptie is al dicht en met wat instructies en de goede code komen we binnen. Om 5h45 de volgende dag is het huisje al in rep en roer. Iedereen is wakker en staat op. Mijn collega’s willen zo vroeg mogelijk starten om de 165 km te rijden en de start in St Geertruid is nog een half uurtje rijden. Het zijn niet zo van die snelle jongens . En ik ben eigenlijk van het uitslapen; het is tenslotte weekend en ik fiets voor mijn lol. Niet om mijn nachtrust te ontregelen. Maar ik heb weinig keuze. De gehorigheid van het huisje en de logistiek van de auto’s zorgt ervoor dat ik ook uit mijn nest moet. De route van zaterdag door België is er een om snel te vergeten. Landschappelijk niet echt een mooie route en de wegen waren gewoon ruk. Ik zou dit ook netjes kunnen omschrijven met mooie volzinnen en wat meer beschaafde woorden. Maar dat zou nooit de lading dekken over mijn indruk van de weg kwaliteit. Het was een grote aaneenschakeling van bagger asfalt. Nu staat België al niet echt bekend om snaar strak asfalt maar het leek er vandaag op dat de organisatie geen vergunning heeft kunnen krijgen voor de betere wegen in de Voerstreek. Het enige positieve aan de route was dat er veel mooi lopende klimmen in zaten en maar 2 heel steile puisten. Op de meeste hellingen was het lekker klimmen.

De route van zondag door Zuid-Limburg was 10 keer mooier. Vele betere wegen en veel mooiere landschappen. We slapen zondag ook uit tot half 8! En we rijden niet eerst naar St Geertruid toe maar we pakken de route wel in Simpelveld op. Halverwege de route komen we dan bij start/finish en daarna zien we wel of er nog pijlen hangen. Ik sla een stuk route dat over Belgisch grondterrein gaat vandaag. Bij de grens keer ik rücksichtsloos om en pak een short-cut. Ik moet hierbij even denken aan een mooi verhaal over Johan van der Velde. Deze oud-renner met een bajes verleden rijdt op een gegeven moment sponsor gasten rond tijdens een koers die deels over Nederland en deel over Belgisch grondgebied gaat. Hij rijdt echter ergens in de grenstreek expres verkeerd; dit tot ergernis van de gasten in zijn auto. Zij weten echter niet dat er nog een arrestatie bevel van de Belgische overheid tegen van der Velde loopt.  En bij de start/finish stuit ik op de volgende mini-ergernis dit weekend. Ik moet wachten op mijn collega’s en ik heb wel zin iets hartig in plaats van de zoveelste Snelle Jelle. Bij de bar doe ik een poging om een broodje Hamburger te bestellen. Maar ik kan niet met geld betalen. Ook zoiets onhandigs.

Wat is er toch mis met geld? Gewoon van die briefjes en muntjes om mee te betalen. Waarom toch weer zo moeilijk gedoe met bonnen? Eerst in de rij staan om bonnen te kopen, dan een hamburger scoren en daarna weer het restant aan bonnen inleveren tegen geld. Ingewikkelde ruilhandel dat het kopen van een hamburger nodeloos ingewikkeld maakt. Vorige week bestelde ik bij het infocentrum van de Nürburgring een broodje braadworst. Ik sta klaar om 3,80 uit mijn portemonnee te vissen maar de dienstdoende medewerkster vraagt om mijn Ringkarte. Wat bedoelt u? Een ringkarte?

In een poging van de Nürburgring om extra rap failliet te laten gaan is de Ringkarte geïntroduceerd. Dat is een apart betalingssysteem vergelijkbaar met de mh2d bonnen. Voordat ik een broodje braadworst kon afrekenen, moest ik eerst ergens een ringkarte gaan aanschaffen. Vervolgens daar geld op storten en dan kon ik pas afrekenen. En dan later weer een poging doen om de restant waarde van de kaart terug te krijgen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik er 3,80 op zou kunnen storten. Als je als organisatie geen cash geld wil hebben (en die gedachtegang snap ik ook nog), zorg er dan voor dat er alleen elektronisch betaald kan worden. En ook daar zijn al prachtige IT systemen voor bedacht. Maestro, PIN en creditcards. Hartstikke makkelijk en zeer betrouwbaar. Waarom moesten die Duitser nou weer perse hun eigen systeempje bedenken? Het broodje hamburger en het broodje bratwurst heb ik beide niet gekocht. Ze zoeken het maar uit met hun klungelgeld. Mijn halsstarrige houding omtrent die soort ongein blijkt wel goed voor de lijn te zijn.

Geen opmerkingen: