zondag 16 september 2012

Course cyclosportive Trek Ardenne bleue 2012

Voorheen ook wel bekend als La Cristophe Brandt. Maar tegenwoordig is het een sponsor die de naam geeft aan deze najaarscyclo met start en finish in Verviers.

Ik was niet van plan om dit weekend een cyclo te rijden. Ik wist ook helemaal niet dat deze tocht vandaag verreden zou worden. Ik was niet van plan om voor het derde weekend op rij naar het Zuiden te rijden om te koersen. Het was meer een impuls actie. Eigenlijk stond er gisteren een Equens motor rit op het programma. Lekker ontspannend een tochtje toeren op de BMW en met collega’s bijpraten en onderweg ergens lekker eten. Helaas moest de organisator de tocht afblazen omdat zijn vader op sterven lag.
Op vrijdagavond zit ik te bedenken wat ik dit weekend dan wel ga doen. Op het fiets forum zie ik een aankondiging voorbij komen waarin wordt gemeld dat deze cyclo bestaat en of iemand hem gaat rijden. Ik kijk even op de Franse site die met google translate in het Nederlands is vertaald. Dan maar de Franse versie lezen. Ik mag de cyclo wel. Niet te moeilijk; 130 km met 1800 hoogtemeters en een paar honderd deelnemers. Inschrijven kan niet meer online maar de op de dag zelf kan nog wel. Het kost 20 euro en de start is om 9h00. Ik denk DOEN!!
Vrijgezel zijn heeft ook zijn voordelen. Ik hoef niet met kinderen, honden, katten of een partner rekening te houden. Altijd doen waar ik zelf zin in heb. Dolle pret. Ik rij zaterdag avond af naar Luik om in een goedkoop F1 hotel te slapen. ’s Ochtend om half zeven opstaan, ontbijten en naar Verviers rijden. Het is koud ’s ochtend bij de start. Niet meer dan 8 graden maar het wordt heel zonnig vandaag. Ik doe alleen armstukken aan die ik onderweg kan afstropen. De start is een en al hectiek. Geen leuke hectiek deze keer. Ik hou wel van een beetje chaos maar dit vind ik aan de enge kant. We rijden met 400 man Verviers uit en iedereen lijkt wel vooraan te willen rijden. De weg is knudde en versmalt op bepaalde punten door een smallere weg of tegemoet komend verkeer. De eerste 10 km blijft dit nerveuse gedoe en pas bij de eerste klim komt er rust in het peloton en gaan mijn benen in de fik. Mijn pols schiet de hoogte in en de groep breekt in meerdere stukken. De rest van de dag is heel simpel. De groep waarin ik zit, is een man of 50 groot en blijft de komende 100 km bij elkaar. We hebben een motorrijder voorop rijden die de weg voor ons schoon veegt. Het tempo is niet kinderachtig; het algemeen gemiddelde voor vandaag zal uitkomen op 34,1 kmh. De groep is redelijk aan elkaar gewaagd. Op elke klim trekt het een beetje uit elkaar maar komt in elke afdaling ook weer samen. Pas in de laatste 2 klimmen vallen er grotere gaten. Ik heb wonder boven wonder nog frisse benen in de aanbieding en op de laatste klim trek ik de boel nog maar eens uit elkaar. De finish in Verviers is even chaotische als de start. Ik zou het leuker hebben gevonden als ze de weg echt zouden hebben afgezet. Het is nu EN keihard fietsen EN op de verkeersregelaars letten. Dat is toch een rottige combi. Ik finish na 3 uur 49 minuten en 11 seconden. En JA, ik heb heerlijk pijn geleden vandaag.
 

 

Geen opmerkingen: