vrijdag 28 september 2012

appel



Apple Religie

Vandaag was de introductie van de Iphone5 in Nederland. En dat was nieuws. Geen nieuws omdat er een nieuwe telefoon in de winkel ligt maar omdat die zo gewild is dat mensen er massaal voor in de rij gaan staan. Dat was natuurlijk het nieuws. Een rij van een paar honderd man die met dranghekken richting de Apple store werden geleid. Apple store? Ik zou beter kerk of gebedshuis kunnen schrijven. Want als je het goed bekijkt is Apple gewoon een moderne religie. Ik heb vandaag cursus gehad van een appel goeroe van het eerste uur. Hij is in 1984 voor appel gaan werken en sinds die tijd is het bekeerd. Alles wat appel verkoopt, koopt hij. Zonder na te denken.

De cursus ging trouwens over java. Ik moet de curus doen van Oracle omdat ik anders geen certified Java developer kan worden. Oracle geeft het certificaat uit en stelt oa als minimale eis dat je bij hun een cursus doet. En niet stiekem ergens want dat telt het niet. Stelletje rakkers. En als het nou een zinnige cursus zou zijn geweest. Een cursus waar je iets leert dat ik zou kunnen gebruiken om certified developer te worden. Maar nee, dat was het dus niet. Vijf dagen lang een verhaal aanhoren wat ik al ken. Een beetje oefeningen doen, die ik ook al ken. En heel soms zag ik iets nieuws of hoorde ik een stukje theorie dat was weggezakt opnieuw uitgelegd worden. 

En daarnaast werd er om de zoveel tijd reclame gemaakt voor appel. Mijn docent is volgens mij zijn hele leven al gepest omdat hij altijd appels en mac's kocht. Niemand begreep dat ooit. En nu kan hij pronken met het feit dat hij een van de eerste gelovigen was. Mijn docent wil heel graag de nieuwe Iphone5 hebben. Hij heeft de 4s, de 4, de 3, de 2 en de  Iphone1 ook al. En ook ooit alle uitgekomen Ipad, Ipods, mac’s en ga zo maar door. Hij koopt alles waar appel opstaat. Ik heb ook nog een appel collega. Nog een discipel van wijlen Jobs. Hij laat geen moment onbenut om te zeggen dat zijn appel nergens geen last van heeft. Zit iemand tijdens de lunch wat te vertellen over een Windows pc met problemen. ”Mijn appel doet dat nooit”, komt er dan achteraan. Als iemand een verhaal vertelt over een auto met pech zeg ik nooit: “Mijn Volkswagen heeft daar nooit last van”.

Appel is geen merk. Het is een religie. Eenmaal bekeerd, moet je een keer per half jaar naar de kerk. Ook wel bekend al appel store waar je een aflaat doet en met een nieuw speeltje wordt beloond. Appel gelovigen doen niets anders dan anderen proberen te bekeren voor hun geloof. Appel gelovigen denken ook dat ze uniek zijn. Ik heb een IWhatever, dus ik besta. Dat is ook een van de fouten die gelovigen vaak maken. Ze stoppen met zelf nadenken.

En ik heb geen Iphone5; Ik wil er ook geen. Ik ben atheïst.

Geen opmerkingen: