zaterdag 18 februari 2012

koersdag 1


Niet om over naar huis te schrijven.

Eigenlijk ook niet om een blog mee te vullen. Maar het is nu eenmaal de eerste koersdag van het jaar en daar moet over geschreven worden. Een wielerseizoen begint nu eenmaal vroeg en ook dit jaar zit ik dus half februari al op de fiets. Er is hier in de regio ook nog zoiets dat een voorjaarscompetitie heet. Daar mag ik overigens niet rijden omdat ik geen licentie heb. Die competitie begon al 5 februari van dit jaar. Net toen de horror winter Nederland trof, begon het wielerseizoen. Daar zullen wel wat wedstrijden van afgelast zijn, vermoed ik zo.

Vandaag is het redelijk goed weer. Het is zacht met 8 graden en het is de hele rit droog. Toch kom ik goed smerig de koers uit. Het parkoers is namelijk ronduit vies en nat. En het waait. Nou ja,.. zeg maar gerust het waait heel erg hard vandaag. Geen storm of zo met omvallende bomen maar wel een wind van 40 kmh. Het gevolg is een storm koers. En daar ben ik enorm slecht in. Klimmen gaat me redelijk goed af maar koersen met harde wind is overduidelijk niet mijn specialiteit. Er rijden vandaag een verzameling renners mee die daar veel beter in zijn en het lijkt wel alsof zij de hele winter hierop hebben gewacht. Er is allesbehalve sprake van een warm rij koers. Het is gewoon hard fietsen vanaf kilometer 1.

Ik ben blij dat ik kan volgen. Meer dan peleton vulling zit er niet in. Al snel onstaat er een kopgroep van een 10 of 12 renners die weg zullen blijven. Het achtervolgende peleton dunt langzaam uit. Het begon met 45 renners maar op het eind van de rit zijn daar nog 25 renners van over. De rest is eraf gewaaid. Dat gebeurt mij dan nog net niet maar vooraan rijden zat er vandaag niet in. Ik laat de eindspurt van het uitgedunde peleton lopen en zoek snel de douches op.

Ik zoek nog naar iets om trots op te zijn vandaag. Ik vind dat uiteindelijk in het feit dat ik de hele koers niet geschakeld heb. Ik heb alles op de 50*17 gereden. Ook de stukken met wind mee waar ik een piek heb gehaald van 50 kmh. Even terug rekenen en ik kom dan uit op een cadans van 134 omwentelingen per minuut. Met de souplesse zit het wel goed. Nu de snelheid nog.

Geen opmerkingen: