Ik heb een 36-urige werkweek en
zodoende ben ik een keer in de 2 weken op woensdag vrij. Meestal
spendeer ik dit soort dagen op de fiets. Ik ben een wielren junkee en
elke vrije dag staat in het teken van de verslaving. Geen opium of
cocaïne voor mij
maar gewoon een dagje in het zadel doorbrengen. Vandaag dus ook. Al
is vandaag toch iets anders. Meestal ga ik 's morgens een km of 100
fietsen en 's middags heb ik tijd voor wat boodschappen.
Het rondje van vandaag loopt via
Eemnes, Hilversum, Loosdrecht, Breukelen, Maarsen, langs het
Amsterdam Rijn kanaal naar Weesp en dan weer de polder in. Thuis even
douchen en lunchen met gebakken eieren. Het boodschappen lijstje van
vanmiddag bestaat op het ophalen van een gerepareerde wielrenschoen
bij de lokale naaiturk en een busje ketting spray voor de motor.
Maar eigenlijk wil ik helemaal geen
ketting spray kopen. Ik wil ook helemaal geen kettings smeren. Ik ben
die primitieve oude techniek al een tijdje meer dan beu. Elke 500 km
een ketting smeren is tot daar aan toe. Maar in de regen mag dat om
de 50 km. Daarnaast nog elke 2000 km de ketting opnieuw aanspannen.
En dat terwijl er veel betere technieken zijn. Er is cardan
aandrijving en er is riem aandrijving. Ik heb afgelopen weekend op de
motorbeurs gevraagd aan Honda en Kawasaki waarom ze geen motoren met
riem aandrijving in hun assortiment hadden. Ze stonden met hun mond
vol tanden. Dat doet Honda niet, meneer en Honda weigert ook nog eens
uit te leggen waarom ze het niet doen.
Ik stap binnen bij de lokale
motordealer en stel de vraag.
“Kunnen jullie mij een busje ketting
spray verkopen of kunnen jullie mij een nieuwe motor verkopen?”
Ik had al gezien dat ze een BMW F800ST
hadden staan die me wel beviel. Een ideale motor voor woon-werk
verkeer en leuk voor vakanties. En met riemaandrijving. Na een kort babbeltje
met de verkoper en een testrit was ik er uit. Doe maar. Een slordige 6000 euro armer en een motor rijker. Dat is het betere werk van even boodschappen doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten