maandag 7 september 2020

L'Ardèchoise superbe

Strict genomen was het gisteren en vandaag geen mooi weer. De Mistral waait en dat brengt koude harde wind uit het Noorden mee. Maximum temperaturen van 22°C, terwijl het zaterdag zonder Mistral nog 29°C werd. Ik zie de Franssen 's ochtends vroeg hun baquets halen bij de bakker, gekleed in dons jacks. Echt slecht weer dus hier. Ahum, vergeleken met Nederland valt het waarschijnlijk in de categorie luxe-probleempjes. Die ietwat lagere temperatuur deert me weinig. Die harde wind plus de soms harde windvlagen zijn onderweg toch wel vervelend. Vooral voor het ego vervelend. Met 18 kmh tegen een 2% helling opbeulen is al niet echt indrukwekkend, en na een extra windvlaag zakt de snelheid nog eens vijf kmh onderuit. Ben ik daar een beetje een gemiddelde viaduct aan het omhoog kruipen.

Wat blijft, wat kouder of niet, wat meer wind of niet, de omgeving blijft ronduit schitterend. Ik moet echt vaker op het einde van de zomer en begin van de herfst in Zuid-Frankrijk gaan fietsen. De dorre blaadjes zijn dor omdat ze op zijn, niet omdat ze de afgelopen weken zijn getormenteerd door fel brandende zon en 36°C. Het gras is mooi geel verdroogd, sommigen bomen verliezen al kleur, andere zijn nog groen, maar ook allang geen lente groen meer. Herfst is mooier dan lente.

De meeste toeristen zijn weg, als er al toeristen komen op de uitgestorven weggetjes in het noorden van de Ardèche. Feitelijk is er ook niet zoveel te zien. Wat bomen, heuvels, bergjes, veel akkers, af en toe een paar huizen plus een kerkje. En dat is het dan. Als ik het zo opschrijf, vraag ik me af wat ik hier eigenlijk doe. Als ik naar omgeving kijk, dan weet ik wel beter. Morgen gaat de Mistral terug in zijn hok en wordt het ook nog warmer. Erg hè?

2 opmerkingen:

FM zei

Hoi Rob,

Ik las in een van je blogs dat je ook ooit het "genoegen" hebt gehad van een bekkenbreuk met een operatie als gevolg. In je blog collateral damage geef je aan dat een van je adductoren er de brui aan heeft gegeven. Ik ben benieuwd hoe dit zich in de tijd ontwikkeld heeft. Ikzelf heb nl hetzelfde euvel.

Rob Gemen zei

Heel erg late reactie. excuus daarvoor. Helaas geeft google geen notificatie bij een post. De adductor(en) zijn nooit hersteld. In de praktijk merk ik daar echter niks van. Ik merk qua spieren geen verschil tussen links en rechts. Allebei de benen zijn even sterk