woensdag 27 november 2013

Hellofresh topsportbox deel 2

De Hellofresh doos is binnen. Gisterenavond ontvangen en vandaag de eerste maaltijd er van bereid.

Om eerst maar eens iets duidelijk te maken. De Hellofresh topsportbox heeft helemaal niets met topsport te maken. Niks wetenschappelijk verantwoord en ook geen dieet technisch uitgekiende warme hap. Er is mij vooraf namelijk niet gevraagd wat voor soort sporter ik ben. Duursporter of krachtsporter. Ook niet in welke trainingsfase ik zat en wat mijn korte en/of lange termijn doelstelling zijn. Niet dat ik die heb overigens. Ook niet of ik aan probeerde te komen of juist wilde afvallen. Niets van dat alles. De topsportbox is eenheidsworst; zonder onderscheid naar ras, persoon, sport of doelstelling. Maakt dat het geheel ongezonder? Nee, de doos zit gewoon vol met etenswaar voor een gezonde hap. Niets meer, niets minder.

En vol zit de doos. Echt vol. Om een of andere duistere reden heb ik geen doos voor een eenpersoonshuishouden gekregen maar een doos voor een topsporter en zijn of haar supporter. Geen idee wie dat dan is. Het eerste wat opvalt aan de inhoud van de doos is de absurde hoeveelheid groente. Broccoli, winterpenen, paprika’s, snijbonen, rucola, knolselderij, bleekselderij en nog wat meer zooi. En dat allemaal voor twee personen en drie maaltijden. Dat is dus eigenlijk voor 6 personen. Ik heb alles even op de keukenweegschaal nagewogen en ik kwam op het schrikbarende gewicht uit van 4 kg groente. Dat is per man per maaltijd ruim 6 ons. En dat terwijl de aanbevolen hoeveelheid groente per dag maar 2 ons is. De hoeveelheid pasta en rijst per portie van 75 gr zijn wat logischer. De hoeveelheid vlees is niet echt milieu technisch verantwoord als de partij voor de dieren er zijn oordeel over zou mogen vellen. Ik vind het niet zo erg; ik hou wel van een stukje vlees.

De maaltijd van vandaag bestond uit pasta met broccoli, kastanjechampignons en zalm. Dat alles op smaak gebracht met rucola, pijnboompitten en groene pesto. De pasta was spaghetti die rechtstreeks was gejat uit de Disney film Lady en de vagebond. Midden in de film zitten twee honden romantisch te dineren aan een bord spaghetti en ze proberen de dezelfde sliert op te eten en al doende komen hun monden bij elkaar uit. Ook mijn spaghetti kent extra extra lange slierten. Een gewone  spaghetti stengel maar dan dubbel gevouwen en dus twee zo lang. Echt handig vond ik het niet. En of het nou lekkerder is vraag ik me ook af. Ik heb echter niet de banale fout gemaakt die je toeristen nog wel eens ziet maken in ItaliĆ«. Iets wat een Italiaan ziet als een cultureel en culinair barbaarse daad. Met mes en vork de spaghetti in vermicelli stukje snijden. Dat niet. Dan liever klooien met vork.

De verdere samenvatting:
Is het de moeite waard?
- Ja en nee. Als je er plezier in hebt om lekker en gezond te koken, dan kun je een keer zo’n doos proberen. Je wordt dan gedwongen om eens iets anders te proberen. Het is lekker makkelijk; makkelijker dan zelf een nieuw recept opzoeken en alle ingrediĆ«nten bijeen te sprokkelen. Maar echte kook liefhebbers zullen zoiets eerder niets vinden. Het zelf nadenken over het koken gaat er vanaf.

Was het lekker?
- Ja.
 
Is het gezond?
- Het zal wel. Dat boeit me niet zo. Het was lekker, dan is het bij mij al rap goed.

Is het zijn geld waard?
- Neuh, niet echt

de inhoud:

pasta met zalm:



Geen opmerkingen: