woensdag 7 augustus 2013

Bikkelen in het Kaunertal

Het is nogal lastig rondjes fietsen vanuit mijn pension maar dat wist ik vooraf. Rondjes in deze omgeving lopen al snel uit tot een kilometer of 150. Dat is leuk voor een dag maar elke dag zo'n roteind is mij iets gortig. Ik heb dit gebied uitgekozen omdat het toevallig tussen twee andere vakantie bestemmingen in lag en omdat er hier drie doodlopende dalen zijn die ik wel een keer wil fietsen. Gisteren was een makkelijk dag in het Pitztal maar vandaag gaat weer serieuze business worden. 

Ik fiets vanuit mijn hotel eerst over de Pillerhöhe heen om vervolgens het doodlopende Kaunertal in te fietsen. En dat dal is het serieuze werk. Het eerste stuk van zo'n 20 km is nog goed te doen. Dat brengt mij op het einde van Weissensee. Daarna volgt nog een klim naar de gletsjer die op 2750 m ligt en dat is echt een killer van een klim. Een stuk van bijna 9 km wat bijna alleen maar stijgingspercentage van 10% of meer kent. Af en toe een stukje vlak maar vooral heel lang steil klimmen. Je ziet hier nauwelijks wielrenners of andere fietsers. Het heeft ook ook nog nauwelijks iets met fietsen te maken. Het is meer steile wand kletteren. Op sommige stukken van 12% en harde wind tegen ga ik niet rapper dan 7,5 kmh. Dat heeft weinig met fietsen te maken. De berg is vooral geliefd bij dagjes mensen die zich per auto of touringcar omhoog laten brengen. Onderweg wat foto's maken en een enkeling die zijn bergwandelschoenen aantrekt om een te rondje lopen.

Boven bij de gletsjer is een kabelbaan die je nog hoger kan brengen, een kinder speel paradijs en een mega restaurant. Het is er ook koud dus ik zet snel mijn fiets binnen en haal een grote kop goulash soep, twee stukken brood en een stuk taart. Eerst maar eens wat aan de calorieën doen. De afzink van de berg gaat vele malen sneller dan de klim. Nogal wiedes maar echt rap kan niet worden gedaald op het steile lastige stuk. Tussen de gletsjer en het Gepatschhaus op 1900 meter zitten maar liefst 28 haarspeldbochten. De afzink van het Kaunertal gaat wel erg rap. Lange rechte wegen en hard fietsen.

Op de terugweg mag ik nog een keer over de Pillerhöhe en nu vanaf de minst prettige kant. Dit is gewoon een kutklim. Ik zou dat laatste ook netjes kunnen verwoorden maar dat zou de lading niet dekken. Ergens in het begin van de klim zit een stuk van een kilometer lang dat met 15% stijgt. En de laatste km is goed voor 13% en tussendoor is het vaak ook 10%. En ik heb inmiddels al aardig wat hoogtemeters in de benen. Op het 15% stuk kan ik alleen nog maar in scheldwoorden denken. Het is 35 graden, ik ben moe en ik heb alleen een 34*26 bij me. Dit soort ongein hoeft voor mij niet zo. Morgen maar weer eens een minder extreem tochtje uitstippelen.

Totaal: 122 km en 3357 hoogtemeters met een gemiddelde van 20 kmh.

Geen opmerkingen: