zaterdag 2 maart 2013

De Gazelle is terug


Vandaag opgehaald bij het Postkantoor, een Gazelle Torrente met tubus drager. Twee maanden geleden verstuurd vanuit Bangkok voor ongeveer 100 euro aan portokosten. Dat was goedkoper dan meenemen in het vliegtuig en ik ben een zunige Hollander. En ook wel in voor een experiment met de Thaise post. En nu al gearriveerd in Nederland. Het zou eigenlijk 3 maanden duren maar de praktijk leert dat die al binnen 2 maanden per boot is gearriveerd. De twee dozen zagen er nog redelijk in tact uit en de fiets heeft weinig geleden van de reis. Ik moest de fiets in 2 delen versturen omdat ik anders de maximale afmetingen zou overschrijden. Een doos met een fiets en een doos met de wielen.

Voor beide dozen moest ik in Bangkok een prijs opgeven. Ik dacht, laat ik maar een iets te hoog bedrag invullen. Het zal wel het bedrag zijn waar het voor verzekerd is. Voor het geval er iets mis gaat of zo. Ik geef voor de fiets 1000 euro op en voor de wielen 200 euro. Dat bleek achteraf niet zo slim. Dat blijken namelijk de bedragen zijn waar ik nu invoerbelasting over moet betalen. Een week geleden kreeg ik een brief van de douane. Ze hadden een pakket voor me en ze wilde wat meer info hebben. Ik wist niet welke doos ze precies ze bedoelden, dus ik leg uit dat ik mijn eigen fiets in twee delen per post naar huis heb gestuurd. Ik noem ook weer de 2 bedragen van 200 en 1000.

De 2 pakketten stonden vandaag allebei bij het postkantoor. Voor de wielen mocht ik 55 euro invoerrechten betalen. De fiets was gratis. Waarschijnlijk ging die brief dus over de doos met de fiets. En kennelijk hoef je over je eigen fiets geen invoerrechten te betalen. Voor de wielen hebben heb dus 21% BTW betaald plus nog wat administratie kosten. Gelukkig kan ik daar nog bezwaar tegen maken. Want als de fiets gratis was, dan de wielen ook maar.

 

Geen opmerkingen: