maandag 25 februari 2013

doe eens normaal,...



Na Feyenoord – PSV dacht ik, het is wachten op de volgende dode. De volgende grensrechter die in elkaar wordt gemept. De volgende scheids die moet rennen naar zijn kleedkamer. De volgende trainer die zijn auto terugvind met 4 lekke banden. Zonder respect geen voetbal. Wat een poeha kreet. Was het maar zo. Het is eerder zonder voetbal geen geweld. In de wedstrijd zelf was er al een verhitte strijd tussen de spelers die na afloop in de kleedkamer tot uitbarsting kwam. En waar gaat het eigenlijk over? Een pot voetbal in een vol stadion waar je als kleine jongen alleen maar van kan dromen. Vijftigduizend man die naar jou komen kijken. Dat is toch waanzinnig. Ik zou daar alleen maar positieve energie van krijgen. Ik zou daar willen laten zien dat ik echt kon voetballen. Ik zou positief in het nieuws willen komen. En volgens mij wilden ze PSV alleen maar winnen. Het kon ze  niet schelen hoe. Als het mooi kon, dan winnen we mooi. Als het smerig moet, dan moet het smerig. Het kan me niet bommen wat er gebeurt maar winnen zullen we. Nou ja, dat lukte dus niet. Ik zou zeggen jammer dan. Volgende week beter maar die gedachte is te simpel. Ik vergeet hier even dat alle redelijkheid en alle zelfspot allang uit de ploeg uit Eindhoven is verdwenen. Ze doen daar net alsof voetbal belangrijk is.

Na afloop kreeg Dick Advocaat de vraag waar hij meer van baalde. Het incident in de kleedkamer of de verloren wedstrijd. Makkelijke vraag leek me. Nu kon Dick eens haarfijn uitleggen hoe dat nou zat met respect en voetbal. Respect voor arbitrage en respect voor je tegenstander. Een inkoppertje van een vraag natuurlijk. Even duidelijk maken dat sport ook maar een bijzaak is in het leven. Voor prof voetballers waarschijnlijk de belangrijkste bijzaak maar het blijft sport. Niet iets belangrijks of zo. Dick zou kunnen zeggen dat Lens zich als een klein kind had gedragen, dat hij niet tegen zijn verlies kan. Dat het hoog tijd werd dat hij zich eens volwassen zou gaan gedragen. Dat hij respect zou moeten tonen voor zijn tegenstander. Van dat soort verstandige dingen. Niet dus. Dick baalde meer van een verloren pot voetbal dan het feit dat er duw en trek partij ontstond tussen een paar opgefokte spelers.

Vandaag was er een persconferentie over het kleedkamer incident. Lens krijgt de hoogste geldboete die PSV kan uitdelen aan een speler. Er werden geen bedragen genoemd. Ik noem die een straf uit eigen doos. Een sigaar uit eigen doos kan ik zeggen omdat die uitdrukking net niet klopt maar het lijkt er wel op. Lens krijgt een nep straf; PSV snijdt zichzelf niet in de vingers. Als ze Lens 4 wedstrijden schorsen, dan zouden pas echt straffen. Maar ja, PSV wil wel kampioen worden.

Profvoetballers, proftrainers en profclubs. Ze zouden zomaar het goede voorbeeld kunnen geven. Echt waar. Ze zouden het zomaar kunnen doen. Ze zijn helaas verblind door geld en zien alleen nog maar euro biljetten voor hun ogen dansen.

Zonder respect geen voetbal. Pffffffff,……. Was het maar waar.

Geen opmerkingen: