zaterdag 21 april 2012

Trainen in de regen

Het is 8 graden, het regent en het waait. Ik zou willen zeggen dat het stormt maar dat is niet waar. Maar zoveel scheelt het ook niet. Ik fiets buiten in een troosteloze polder. Wat doe ik hier? Simpel antwoord natuurlijk. Trainen, wat anders. Over 5 weken sta ik aan de start van de Gran Fondo Marcialonga in de Italiaanse Dolomieten en dan wil ik in vorm zijn. Maar die regen van vandaag had van mij echt gehoeven. Ik hou niet van regen. Tsjaa,... wie wel zou je zeggen.

Michael Rasmussen hield van regen. Zoveel zelfs dat het hem noodlottig werd. Hij won bijna de tour van 2007 maar werd met het geel om de schouders door zijn werkgever Rabobank op staande voet ontslagen. Rabo knikkerde de Deen uit de ploeg uit lijfsbehoud. Rasmussen had zitten sjoemelen met de dopingregels en Rabo moest iets doen om zijn hachje en een tour deelname voor 2008 te redden. Rasmussen was woest en is dat jaren gebleven. De grootste fout die de Deen maakte was dat hij teveel van regen hield. Op mooie dagen traint iedere renner was zijn gedachtegang. Maar als het strontweer is, dan zitten mijn concurrenten thuis op de bank. Rasmussen genoot van een regen training. Hij trainde wel en de rest niet. Hij werd beter en de rest niet. Op mooie dagen trainde iedereen, dan pak je geen voorsprong.

In de aanloop van de tour van 2007 besloot Rasmussen bewust te liegen en fingeerde een trainingsstage in Mexico. In werkelijkheid zat hij in de Dolomieten. Hij wilde even geen doping autoriteien om zich heen hebben en had geen zin in een onverwachte out-of-competition controle. Verdachter dan dit kan gewoon niet. Deze leugen kwam uit tijdens de tour en dat kostte hem de kop. Op een dag met enorm strontweer zag Davide Cassani Rasmussen trainen in de Dolomieten en maakte even een praatje. Cassani verkende een etappe die hij voor de RAI moest verslaan. Het gesprek was kort ban duur maar Cassani herinnerde het zich wel tijdens de tour. Het Mexico verhaal viel hiermee door de mand en dit was de druppel die de emmer deed overlopen. Rasmussen mocht naar huis. Rabo had genoeg van zijn geklooi met de regels.

En waarom reed ik vandaag in de regen? Omdat mijn concurrentie dan niet traint? Nee, gewoon omdat de weervoorspelling er faliekant naast zat. Die brede opklaringen waar weeronline over schreef, bleken een grove leugen.

Geen opmerkingen: