dinsdag 24 april 2018

Nog meer oostkust

Nog meer oostkust. Nog meer en nog meer. Nog zo'n twee dagen oostkust en dan zit ik in het zuidelijkste puntje van Taiwan. Volgens het meisje van de lokale koffietent een aanrader. Ik raakte met haar in gesprek in Hualien. Zij net drie turven hoog, ik nogal lang voor Taiwanese begrippen. En ze sprak Engels, genoeg zelfs om een normale conversatie mee te kunnen voeren. Haar vriend waarmee ze de lokale koffietent runt komt er ook bij zitten en ik krijg een extra gratis drankje aangeboden. Dit gaat de goede kant op. Ze zijn zelf reisgek en ze willen weten waar ik ben geweest en hoe Nederland er uit ziet. Ze blijken typische Aziatische toeristen. Ze weten dat je wiet kan roken in Amsterdam en ze willen naar Giethoorn toe, dat kennen ze want een vriendin is er ook geweest. En ze vragen het voor de zekerheid nog een keer of je echt ongestraft kunt blowen in Nederland. Ja, beaam ik, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan. Voor mij is het een mogelijkheid, geen illegaal stiekem dingetje. En ik doe aan sport, en dus niet aan drugs. Ja, dat snappen ze wel, maar ze willen toch blowen. En naar Giethoorn, dat ook. Ik leg uit dat er nog meer is in Nederland, Delta werken, de domtoren, het rivierenlandschap, dat soort werk. Ze zegt dat ze ook windmolens wil zien. Zoals ik al schreef, echte Aziaten.

Ze wil weten of een week genoeg is om Nederland te bezoeken. Ja dat wel, alleen als je dan toch dat lange stuk vliegt, kun je beter een paar landen extra meepakken. Er is vast nog wel een stukje Frankrijk of Italiƫ dat ze ook willen zien. Dan ben je al gauw een paar weken aan het rondreizen. Op het moment dat ze gaat vragen wat zoiets kost, komt bij mij het besef dat er wel heel veel passie is voor reizen maar nog weinig voorbereiding. Ze schrikt van een ticket van 800 euro en ze schrikt nog harder als ik haar vertel hoeveel ze op een dag kwijt zal zijn aan hotels, voedsel en entree gelden. Honderd euo persoon per dag haal je makkelijk. Ik denk dat ze hier nog heel veel kopjes koffie moet gaan verkopen. Ik denk haar hetzelfde te zien denken.

Goed. Hoe dan ook, volgens Kelly (ja, niet gelogen, een Engelse naam) moet het zuidelijkste puntje van Taiwan erg mooi zijn en daar zit ik nog twee dagen vanaf. Nog twee dagen dus fietsen lans deze schitternde kustlijn.


1 opmerking:

Norbert zei

Hoi Rob,

Leuk om je blog over je fietsavonturen te lezen.

Je had aan 'Kelly' ook kunnen adviseren om met de fiets in NL rond te reizen en goedkoop te overnachten, met een tentje op een camping of logeren in een natuurvriendenhuis. Dat lukt al voor een paar tientjes per dag. Dan hou je genoeg geld over om te blowen... ;)