zaterdag 2 september 2023

Back in time

Nee, dat mag niet. Het is echt tegen elke internationale wetgeving, deze praktijk. Totaal ontoelaatbaar. De receptie dame kijkt me vol ongeloof aan en toont met een zekere trots, zo van zo handelen wij hier al jaren een camping dus dan moet het wel goed zijn, een volle bak met rijbewijzen en paspoorten. Ik schrik van haar totale onkunde en naïviteit omtrent identiteit en paspoort fraude. Ze heeft niet eens in de gaten wel misdrijf ze hier pleegt en wat de potentiële consequenties voor haar camping gasten zijn. Die bak met paspoorten is een goudmijn voor elke geïnteresseerde crimineel.

Let op, een hotel of camping mag slechts beperkte gegevens van je paspoort en/of rijbewijs noteren. Ze mogen nooit een kopie maken en ze mogen niet je burger service nummer (BSN) noteren. Ze hebben er domweg niks mee te schaften en het is een potentiële risico als dit in kwaadwillende handen terecht komt. Bij identiteitsfraude kan een crimineel een rekening openen, een auto huren, schulden maken, een bedrijf oprichten en god weet wat nog meer. Allemaal op Jouw naam. De overheid gaat op jou de schulden verhalen. En alhoewel het niet vaak voorkomt en alles meestal met een sisser afloopt. Zo'n proces kan jaren duren en een enorme bak aan stress opleveren. En van baan veranderen, of scheiden, of welke andere grote gebeurtenis in je leven dan ook is gedurende die periode of onmogelijk of een crime.

Ik had niet goed opgelet de vorige dag en zie tot mijn schrik dat ook mijn rijbewijs ergens in een bak op een camping had rond geslingerd. Dat gebeurt me geen tweede keer deze vakantie. Bij de eerstvolgende camping vragen ze er echter weer om. Ik vraag mijn rijbewijs terug nadat ze mijn naam had opgeschreven. Deze receptie dame kijkt me wederom vragend aan. Nee, zegt ze, die wil ik bewaren. Ik kijk haar aan een zeg nee. Over my dead body straalt mijn houding uit. Echt niet. Of ik dan direct wil afrekenen. Tuurlijk, geen probleem en ik pak mijn pinpas. Maar dat kon ook niet. Alleen cash. Ok dan cash. Ik betaal met briefje van 50, kleiner had ik niet, en nu kan ze niet wisselen. Ja denk ik, ga dan gewoon mee in de moderne tijd en accepteer pin betalingen. Ga dan maar ergens muntjes zoeken of zo.

Of dit nu typisch Corsicaans is, weet ik nog niet zeker, maar gevoelsmatig lopen ze hier 15 jaar achter. Iemands rijbewijs confisqueren om op een camping te mogen slapen..... stelletje achterlijken.

Geen opmerkingen: