zondag 7 augustus 2016

Mijn nieuwe Trek



Ik zocht een nieuwe fiets voor een woon-werk verkeer in de Nederland. En wonderbaarlijk genoeg leverde dat een lange zoektocht met als resultaat een nieuwe Trek. Niet mijn favoriete merk. Een hele foute Texaan reedt jarenlang op een Trek en sindsdien associeer ik dat merk nog steeds met een dope, drugs en bedrog. Maar een andere keus was er eigenlijk niet. Dan maar even wat onhandige principes opzij schuiven. En Trek blijkt een merk die gewoon precies verkopen wat ik wil. Nou ja, bijna precies dan.

Want ondanks het zeer ruime aanbod aan fietsen, heb ik moeite om een keuze te maken. Ik heb namelijk een aantal ‘onhandige’ eisen gesteld. Geen voorvork vering, geen schijfremmen maar v-brakes en een redelijk moderne 9 of 10 speed groep. Geen vering in de voorvork valt qua ‘onhandige’ eis nog wel mee. Veel fietsen voldoen hier aan. Een moderne 9 of 10 speed groep in combinatie met geen schijfremmen, die is echt onhandig. Op goedkopere fietsen met een mindere groep worden wel v-brakes gemonteerd. Op duurdere fietsen met moderne 9 of 10 speed groepen, schijnen schijfremmen te horen. Ik heb het een paar verkopers horen zeggen waarom dat toch gedaan wordt. Het standaard antwoord is óf dat wil de consument graag óf binnenkort zal toch alles schijfremmen zijn. Ik ben de consument en ik wil geen schijfremmen maar ik schijn de verkeerde consument te zijn want mijn mening wordt niet gehoord. Ik kan ook uitleggen waarom ik ze niet wil. Het is een kwetsbaarder systeem, onhandiger in onderhoud en duurder. En onder droge en semi-natten omstandigheden remt het niks beter. Alleen in de stromende regen in de bergen bewijzen schijfremmen hun nut. Misschien moet ik het nog een keer zeggen. Het is voor een woon-werk fiets in Nederland.

Behalve de schijfremmen hebben de meeste fietsen nog een ander ‘probleem’. En dat zijn de versnellingen. Misschien is het ooit iemand opgevallen maar Nederland kent geen bergen. Ook geen heuvels van betekenis. Toch worden alle fietsen afgemonteerd met een bergverzet. Een crank met twee bladen (34 en 48) en een 11-34 cassette is een standaard die je redelijk vaak ziet. Kleinste verzet is dan een 34/34 en de grootste een 48/11. Goed voor een klimsnelheid van 7 kmh en met 75 kmh kan nog worden bij getrapt. Ik fiets ongeveer 24 kmh in Nederland en dan blijkt dat daar net een versnelling voor handig is. De andere 19 zijn redelijk onbruikbaar. Ik kan wat dat betreft net zo goed een single-speed kopen met slechts een versnelling. Daar heb ik ook nog naar gekeken maar de hipsterinflatie die op dingen van toepassing is, zinde me niet. Plus het feit dat ik moest onderhandelen of er toch alsjeblieft remmen op gemonteerd konden worden. Nee,… dat werd hem ook niet. Gelukkig is dit probleem makkelijk te verhelpen. Van schijfremmen kan ik geen v-brakes maken maar een kettingbladen vervangen en een cassette vervangen is makkelijk werk. Ook de Trek werd geleverd met een gatenkaas cassette maar daar komt binnenkort een 12-25 cassette op en een 38 binnenblad. Zo krijg ik een aantal dicht bij elkaar liggende versnelling. Het zadel heb ik ook vervangen en er komen ook nog spatbordjes op maar verder geen andere aanpassingen.

Oh ja,….. ook nog een plaatje:

Geen opmerkingen: