maandag 25 december 2023

Kerstmis in Sri Lanka

Óf je gaat met Kerstmis bij je (schoon)ouders eten, óf je gaat naar de mis, óf je viert Kerstmis op mijn manier. En dat laatste lijkt in geen velden of wegen op iets gelovigs of iets met-z'n-allen rondom de dennenboom. Geen oud Germaanse tradities, geen kerstboom, geen cadeautjes, geen vier gangen diner. Ik had rice and curry als lunch en zoete broodjes als ontbijt. Mijn hoofdmaaltijd is nog niet bekend, maar als er Sri Lankaanse kothu op het menu staat, dan ga ik daarvoor.

Mijn dag begon frisjes op 1500 meter. Het uitzicht vanaf mijn hotelkamer was fabuleus. Ik keek makkelijk tientallen kilometers weg. Ik zit echt op de rand van het hooggebergte in Sri Lanka en kijkt nu richting Indische Oceaan. Mijn Thaise bovenburen zijn vroeg op en draaien al om zeven uur luide muziek vanaf hun balkon. Ze trekken zich totaal niks aan van anderen. Ik wilde toch vroeg weg en nu helemaal. Ik betaal mijn guesthouse en ga ontbijten bij de lokale bakker. Een plan om er vandaag een lange tocht van te maken, was nog niet bij me opgekomen. Toch zal ik de 160 km halen vandaag. Ik begin met afdalen op de weg met dezelfde fabuleuze uitzichten als vanaf mijn balkon. En daarna is het gedaan met de pret. De doorgaande route op een goed geasfalteerde tweebaansweg verandert een hotsebotseknotse builenpad van nauwelijks meer dan een baan breed. Het wegdek lijkt nog het meest op een soort mini bückel piste, cq wasboord. Ik daal veelal niet rapper dan vijftien kilometer per uur. Harder en het stuurt zal uit mijn handen trillen. Klap na klap moet ik met ellebogen en rug opvangen. Na ruim 20 kilometer, twintig!, zitten al mijn organen op een nieuwe plek. Daarna komt er eindelijk weer asfalt terug. En wind mee, veel wind mee. Nu komt er toch een idee om vandaag maar eens meters te gaan maken.

Dat idee wordt weer ruw verstoord als ik ontdek wat voor pad Wahoo voor me heeft gevonden. De shortcut begon als een asfaltweg, veranderde in een gravel pad en later weer een single track. Om daarna te veranderen in een met planten overwoekerd pad. Lopend tussen de netelige struiken. Jottem. Als het pad weer een weg wordt, wordt het daarna zelfs een snelweg. Ik fiets kilometers lang over een compleet verlaten snelweg. Nul verkeer. Wind mee. Officieel is het geen snelweg, er loopt soms een zebra overheen, maar ik ben ook bij een heus klavervierblad kruising van richting verandert. Inclusief invoeg stroken. Gezien de almaar waaiende wind mee tik ik een hotel verderop op de route aan. De laatste 20 kilometer ben ik uiteindelijk wel moe. Mijn kont doet zeer en ik weet niet meer hoe ik mijn stuurt moet vasthouden. Alle houdingen irriteren me. En dan mag ik inchecken in een luxe hotel.

Ik zei toch al, dit is niet de standaard manier om kerst te vieren. Maar ik heb er volle bak van genoten. 

Geen opmerkingen: