maandag 29 juni 2020

Corona blog

Aangenaam rustig is het in Frankrijk te noemen. Van corona paniek zie je niks. Nou ja niet echt niks. Franssen zijn van mondkapjes gaan houden, tenminste een deel dan. En vooral in de super marchee houden ze er van. En sommige horeca ondernemers zijn inmiddels ook verkocht. En als het geen mondkapje is, dan is het wel een groot gezichtsbedekkend spatscherm. De ene ober doet het wel, de andere serveerster niet. En dat binnen hetzelfde etablissement. Handen heb ik ze ook nog niet zien schudden, kussen ook niet. En de Franssen houden doorgaans wel een beetje van geknuffel onderling.

Maar als toerist? Als toerist heb je er eigenlijk nul last van. Ok, je moet je handen wassen voordat je een restaurant binnengaat. Maar je hoeft niet met een gedesinfecteerd winkelwagentje de winkel in. Je mag zelfs zonder wagentje of mandje de winkel in. Social distancing? Ach, in Frankrijk is een meter genoeg. Dat virus is kennelijk dusdanig opgevoed om te weten dat het in sommige landen niet zo ver mag springen om van mens tot mens te geraken. En die meter voelt voor veel Franssen ook stom aan, dus minder mag ook in de praktijk.

Het gevolg is dat ik nu 'gewoon' vakantie aan het vieren ben, zonder ook maar een noemenswaardige beperking. Alles kan, alles mag. Lekker uiteten met een groot bord salade avec fromage de chèvre chaud plus een verre de vin blanc? Pas du problème. Aan de bar een wijntje drinken? Of een pression? Ook hier geen probleem. Noest zwoegend een lange steile col opfietsen of picknicken boven bij een meertje in de bergen. Ja, allemaal ja.

Een kleine kanttekening bij dit positieve verhaal. Het is nog net voorseizoen hier en ik zit in een klein dorpje in de Alpen. Ik heb geen ervaring met een grote drukke kindvriendelijke camping met zwembad en speeltuin. Die ervaringen ga ik ook niet delen hier. Zelfs voor corona probeerde ik die campings al te mijden. Ik ben nooit zo'n fan geweest om het gekrijs van andermans grut te moeten aanhoren. Maar als er mensen twijfelen om naar de Alpen te gaan voor rust, wandelen, fietsen en lekker eten. Er zijn geen beperkingen 

1 opmerking:

Marco zei

Goed bezig.