vrijdag 25 maart 2016

Goede vrijdag



Knalharde noordwesten wind en constant gespetter. Welkom op goede vrijdag. Dat voorjaarsgevoel, de narcissen en het doorbrekende zonnetje was vanmiddag even helemaal zoek.  En de voorspellingen waren niet eens zo slecht. ’s Ochtends veel regen en dat kwam helemaal uit en daarna zou het mooi droog worden. Daar klopte helaas veel minder van. Ik heb mijn ochtend nuttig besteed. Huis gepoetst, stof gezogen, was gedaan en mijn haren geknipt met de tondeuse op standje 10 mm. Ik dacht, ik doe vanmiddag nog een rondje. Mijn 8 dagen paasweekend bestaat dit jaar uit 4 dagen vrij om te lekker te fietsen en dan nog vier dagen Berlijn.  Eergisteren en gisteren waren goed voor 113 en 107 km en ik dacht, ik doe er nog even 80 km bij, dan sta ik netjes op 300 km na drie dagen. Dat rondje bleef echter steken op 51 km. Daarna was ik kwelling van de weergoden beu. Het regende niet echt, het spetterde. Net niet genoeg om echt regen te noemen maar wel genoeg om nat te worden en het koud te krijgen. En als het de regen niet was dan was er nog wel de noordwesten wind die door alles heen blies.


Waarom doe ik mezelf toch dit soort kwellingen aan? Ik had ook gewoon op de bank kunnen gaan zitten met een kopje thee en een paar chocolade paaseitjes erbij. Beetje koers kijken; de grote prijs E3 Harelbeke wordt vandaag verreden. Ik denk dat ik gewoon veel meer van fietsen hou dan van weervoorspellingen. Ik had namelijk mijn ronde van vandaag ook veel eerder kunnen inkorten want al in de eerste kilometers had ik al in de gaten dat het pest weer was. Maar ik bleef maar hopen dat die bui over zou waaien. Na een dik uur uur heb ik de moed opgegeven en ben ik op huis aangegaan. En nu zit ik alsnog koers te kijken. Cancelara heeft net mis geschakeld en heeft zijn derailleur van zijn fiets los gerukt. Hij staat nu mismoedig langs de kant van de weg te wachten op zijn volgauto. De pers fotograven schieten plaatjes van de stoïcijns kijkende Zwitser terwijl hij wordt aangegaapt door het lokale publiek. Ik pak nog maar een paaseitje om het leed wat te verzachten.

Geen opmerkingen: