zaterdag 3 mei 2014

Classico Boretti nr 7

Vandaag was de Classico Boretti vanuit Rhenen. Een classico die geen classico is. Tenminste het is geen klassieker. Ze kunnen het dan wel zo noemen maar dan ben je het nog niet. Ik kan me mezelf ook wel wereldkampioen noemen; ik ben namelijk wereldkampioen mezelf wereldkampioen noemen. Maar daarmee ben ik het nog niet.  Een klassieker is een klassieker omdat het historie heeft. En historie wordt in jaren uitgedrukt niet in marketing taal. Dit is de zevende editie van de Boretti. Mijn vierde deelname. Ondanks dat ik de naam niet mag, blijk ik wel een redelijk trouwe deelnemer. De eerste variant was een wedstrijd versie die hopeloos uit de hand liep. Een wielerkoers organiseren op de openbare weg zonder de wegen af te zetten bleek toch niet zo’n goed idee. Met 40 kmh knalden we de laatste kilometers weg door het Amsterdamse bos. Moeders met kinderen op de fiets de berm in drukkend en alle overige verkeer aan de kant schreeuwend. Het was gewoon schandalig. Het jaar daarop kregen ze daar geen vergunning meer voor. Gek he? De jaren daarna was het een gewone toertocht met een Italiaans tintje die meerdere startlocaties heeft gekend en verschillende routes. Dit jaar is de Boretti verplaatst naar Rhenen met een route over de heuvelrug. Hoezo klassiek? Zelfs het parkoers blijkt geen constante factor. De organisatie klopt wel nog steeds. Die is gewoon goed en dat zal wel de reden zijn dat ik terug blijf komen.

Vandaag fiets ik de Boretti met Lex, een van de collega’s die wel meewilde. De rest was afgehaakt met een scala aan smoezen. De een zat in de states en de ander had hockey kinderen. En Lex kan wel een beetje door fietsen. Niet bergop maar de route pakt weinig klimmen mee van de heuvelrug en dus halen we makkelijk met z’n tweeën een hoog gemiddelde. En dat gemiddelde halen we voornamelijk omdat we tekens in het zog van aan paar snelle ruggen mee worden gezogen. De eerste 100 km zijn een makkie over voornamelijk vlakke wegen. Daarna komen er toch nog een paar klimmen. Eerst de Posbank en daarna nog wat standaard spul zoals de Italiaanse weg, de Defensieweg en de Grebbeberg. Op de klimmen merk ik dat er vorm in de benen zit. Gaaf! Ik ram de Posbank omhoog en de Grebbeberg lijkt wel niet te bestaan. Met dik 25 kmh fiets ik het 7% stuk omhoog en ook de vlakke stukken op het einde van de route besluit ik maar eens gas te geven. Met de wind in de rug trek ik door tot 39 kmh en ik trek een grote groep renners in mijn zog mee. Na 165 km zijn we weer terug in Rhenen. Een beetje moe maar ook niet meer dan dat. Ook Lex kijkt nog fris uit zijn ogen.

Ik had vandaag macht in mijn poten en dat voelt gaaf!  Zo mogen mijn benen wel elke dag voelen.

Geen opmerkingen: