zondag 30 januari 2011

Nul graden

Het is dit weekend koud. Niet elfsteden tocht koud maar wel gewoon koud. 's Nachts -4 en overdag met moeite net boven het vriespunt. Ik hou niet van kou. Ten eerste omdat ik kou gewoon koud vind en en tweede omdat het vaak glad kan zijn. Na mijn gebroken heup van 6 jaar geleden heb ik nog steeds weinig zin om met winterweer te gaan fietsen. Toch zit ik dit weekend twee keer op de fiets. Zaterdag 48 km en zondag 80 km.

Waarom? Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het is gewoon mooi rustig winterweer. Geen sneeuw, het zonnetje schijnt en er waait een koude noordooster bries. Ik besluit wel om 's middags te gaan fietsen en niet voor de smalle paadje door het bos te kiezen. Zo geef ik de rijp de kans om eerst weg te dooien. Het gevolg is dat ik soms over zeer eentonige wegen rij. Heeeeeele lange recht wegen door de polder. In dit soort wegen bemerk ik geen voortgang. Ik zie links een paar bomen op de achtergrond en rechts zie ik wat andere bomen en nog een boerderij. Verder bestaat het landschap uit een langgerekt fietspad langs de provinciale weg en veel windmolens. 10 kilometer verderop ziet het landschap er nog steeds zo uit. Alleen aan mijn fiets computer zie ik dat ik kilometers maak. Het heeft iets weg van fietsen op een rollenbank. Het enige verschil is dat je op een rollenbank kun afstappen en dan ben je direct thuis. Als ik mijn teller op 60 km zie staan, weet ik dat het er nog 20 km eentonige weg volgt. Even doorzetten dus,..

Ik rij vandaag in een soort mummie uitdossing. Fietsen rond het vriespunt vergt wat extra kleding. Bij mooi warm weer (30C) is een koersbroek en koerstui genoeg. Plus een paar sokken en schoenen; een zweethemd is is dan overbodig. Nu draag ik:
- een zweethemd met lange mouwen
- een koersbroek
- wielrentrui
- beenstukken
- extra lange broek
- warme wintersokken
- schoenen
- dikke overschoenen
- een dik winterjack
- binnenhandschoentjes en gewone warme handschoenen
- een buff om nek en wangen warm te houden
- een warme muts
- en een zonnebril

Als er ooit een burka verbod in Nederland komt, dan kan ik me zo niet meer vertonen.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Zo te zien achter je een kale vlakte.
Nog even wachten en dan wordt het beter weer over een paar maanden.
Je woont in Nederland.

Norbert zei

Hee Rob, mooi om te lezen dat je het buiten fietsen weer hebt opgepakt. Het mag dan koud zijn, maar als de weg niet te nat of te glad is kan je nog uitstekend op de weg terecht. Met winterkleding (overschoenen, winterhandschoenen, windjack en thermohemd) is het goed te doen, heb ik ook gemerkt. Ik heb in januari al 5x buiten gefietst, goed voor 350 km...

Anoniem zei

Als er ooit een burkaverbod komt?
Ben benieuwd hoe schaatsers dat gaan doen,
Die mogen dan toch ook niet met muts, bril, en zo'n hoge sjaal? Dan zie je toch ook niets?