zaterdag 7 juli 2018

Tour de France,…. laat maar


Laat maar zitten met die tour, ik heb geen interesse. Misschien komt het nog over een paar weken maar vooralsnog lees is er niks over en volg ik niks. Dat ik de tour niet volg, heeft met de tour te maken, maar ook met Sky en het laffe gedrag van de UCI. Ten eerste is wielrennen eigenlijk een super saaie sport om naar te kijken, daar begint het al mee. Als je drie uur voor de buis gaat hangen om een fietsend peloton met een eentonig tempo in beeld te zien, dan geef je feitelijk toe gewoon geen leven meer te hebben. En de afgelopen jaren heeft de tour echt bewezen koploper te zijn in saaie koersen. De eerste week is alleen maar hetzelfde, een etappe van tegen de 200 km, een kopgroepje dat in de laatste 10 km wordt gepakt en dan volgt een totaal chaotische sprint. Alle regels die bij het sprinten gelden, worden door de heren renners aan hun laars gelapt en de jury is laks en treedt niet op. En de keren dat ze optreden, doen ze het nog fout ook. Nee, laat maar. En dan is er ook nog dat poenerige gedrag van Sky. Die denken echt dat alles te koop is en vooralsnog krijgen ze nog gelijk ook. Ze hebben de duurste fietsen, ze fietsen in de duurste kleding, ze hebben de duurste doctoren in dienst die allemaal een obscuur doping verleden hebben, ze betalen als beste en dus ze kunnen chique knechten voor Froome inhuren. En bij een fout plasje van de kopman wordt er een korps aan dure advocaten ingeschakeld die 9 maanden nodig hebben om die ene maas in de wet te vinden om Froome vrij te pleiten. Ik walg van dat soort poenerigheid. Het zou me niet eens verbazen als ze over drie weken bij een eventuele tweede plek van Froome in het eindklassement, een procedure opstarten om de winnaar gestraft te krijgen zodat hun kopman alsnog wint. Want ze moeten winnen, want ze hebben geld, bah.

Nee dan kijk ik liever gewoon WK voetbal. Ook een sport waar poenerig gedrag een hele grote rol speelt. Het is alleen maar mogelijk om de championcs league te winnen als er een steenrijke Arabier de duurste spelers en trainers voor je koopt. En dat wereldkampioenschap nu in Rusland is en over vier jaar in de zandbak van Qatar, heeft natuurlijk ook alleen maar te maken met schimmig gedrag, afpersing, fraude, bedrog en giga veel geld. En toch kijk ik liever naar voetbal dan naar wielrennen. Ja, ik vind het belachelijk hoeveel geld er om gaat in de voetballerij en toch kijk ik graag champions league. Al dat gesmijt met geld zorgt er wel voor dat er hele goede voetballers tegen elkaar spelen en dat geeft mooie wedstrijden. Bij wielrennen is dat precies andersom. De tour de France wordt gedomineerd door een Sky trein die alle aanvalslust bij andere renners ontneemt. Ze maken de koers dood. Nog een keer bah voor Sky.  

Daarom kijk ik nu WK voetbal. Engeland – Zweden, het is inmiddels 1-0 voor de Engelsen die het eindelijk weer eens goed doen op een WK. En ik ben vanmiddag zelf gaan koersen. Mijn eerste koers van het jaar. Het moest er maar eens van komen en ik wilde mezelf ook wel weer een beetje wielrenner voelen. Wedstrijdje rijden is gewoon geinig om te doen. De koers van vandaag was redelijk slap. Het tempo was weliswaar redelijk met 41,7 kmh gemiddeld maar daar zaten geen grote schommelingen. Het trok niet heel vaak op een lang lint en op het einde werd er gesprint. Ik had maar een doel en dat was pelotonvulling spelen en dat is gelukt. De einssprint is kort maar krachtig en er eindigt een man of 20 voor me. Ach,.. voor een eerste koers van het jaar, lang niet slecht. We mochten vandaag zelfs een rondje langer fietsen. Nog 6 ronden, nog 5 ronden, nog vier ronden, nog vier ronden (2de keer dus), nog drie, nog twee, dan de bel en dan sprinten. Een extra rondje van de zaak dus. En bij mijn koers zat er evenveel publiek als dat de koers amusement waarde had. Drie man en een paardenkop. Maar ik heb er wel van genoten.  

1 opmerking:

Unknown zei

Kei goed. De tour moesten ze opruimen . Het draait alleen om het geld niet om het wielrennen. De commerciële jongentjes maken al het moois kapot.
Lang leve de reclame.