vrijdag 23 februari 2018

Gaan alle IT projecten zo?


Manager: Zeg Rob, Hoe lang denk je dat het rijden is naar Wladiwostok?
Rob: Geen idee, kinkt als best wel ver.
Manager: Hoe ver ongeveer en hoe lang doe je daar dan over?
Rob: Met de fiets? Auto? Vliegen?
Manager: Auto
Rob: oh jammer, niet op de fiets. Met de àuto ben je ook nog wel een tijd onderweg. Wladiwostok klinkt wel als erg ver weg en je moet een graf eind door Rusland heen rijden. Wie weet wat daar allemaal mis kan gaan.
Manager: Ik wil graag een schatting hebben. De project board wil graag cijfers zien
Rob: ik weet het gewoon niet. Als alles mee zit, misschien twee weken of zo. Maar ik ken die hele route niet en die auto ziet er ook oud en onbetrouwbaar uit.
Manager: ok. Mooi, dan gaan we voorlopig uit van twee weken
Rob: Wat jij wil


Twee weken later:
Manager: We zitten nog niet in Wladiwostok he?
Rob: nope
Manager: hoe ver zijn we al?
Rob: geen idee
Manager: hoezo, je moet toch wel weten waar we nu zijn en hoe ver het nog is
Rob: Nou, nogal lastig allemaal. Die wegenkaart die we hadden, bleek verjaard, De navigatie is gebouwd door Garmin en die valt om de haverklap uit. We zijn al diverse weg onderbrekingen tegen gekomen. In een land onderweg bleek het oorlog en toen moesten we half over kop vluchten. Ik ben blij dat ik nog leef. Laat staan dat ik weet hoe ver het nog is.
Manager: Hoeveel km heb je dan al afgelegd?
Rob: Ah, dat weet ik wel. Op de teller staat nu 2628 km
Manager: Ik heb een budget voor 7000 km en 150 uren
Rob: ja en?
Manager: Nou, als we daar overheen gaan, moet ik een exception report schrijven
Rob: Oh, ok. Dan doe je dat toch.
Manager: Ik wil graag binnen budget blijven
Rob: snap ik.
Manager: Hoe ver denk je komende week te komen
Rob: Ik heb echt geen flauw benul. Het zit zo ontzettend tegen onderweg dat ik het gewoon domweg niet weet.
Manager: Ja, dat snap ik, maar ik wel graag een getal hebben. Volgende week zien we wel weer verder
Rob: Maar dat getal (welk ik ook noem) is toch fout
Manager: Ja ik snap je punt maar dat is dan iets voor volgende week
Rob: 1000 km, jij je zin
Manager loopt chagrijnig weg


Volgende week:
Manager: hoe gaat het met de reis naar Wladiwostok?
Rob: We zijn terug bij af
Manager: Hoezo?
Rob: Nou, de auto heeft het begeven. Moskou heeft er lucht van gekregen en onze vergunning ingetrokken. En we hadden te weinig dekens bij voor de vrieskou.
Manager: ???
Rob: wat kijk je nu?
Manager: We zijn 3 weken verder en we hebben nul voortgang. Mijn budget is al voor de helft opgebrand
Rob: ja
Manager: en nu?
Rob: Iets wat we al heel lang hadden moeten doen
Manager: en dat is?
Rob: vooraf een plan bedenken en beter voorbereiden. Een route kiezen, fatsoenlijke navigatie aanschaffen etc
Manager: En dan haal je Wladiwostok nog in twee weken?
Rob: misschien wel. Het blijft een moeilijke reis
Manager: Ok,…. Dan will ik dat je van dag tot dag de voortgang vastlegt en elke dag bekijkt hoe lang het nog zal gaan duren
Rob: En dan? Ik kan schatten en vastleggen wat ik wil. We gaan er echt niet sneller van in Wladiwostok geraken
Manager: Nee, maar dan heb ik wel meer info
Rob: je bent niet wijs
Manager: vanwaar deze tegenstand?

Rob loopt weg en mompelt in zichzelf, oh man man wat wordt ik moe van die shit.

Geen opmerkingen: