dinsdag 31 maart 2015

NTFU filmpje

De NTFU gaat Nederland opvoeden. Dat is zo’n beetje de strekking van een filmpje dat de NTFU op haar site heeft gezet. Hierin wordt uitgelegd wat wielrenners fout doen in de ogen van de NTFU en dat we elkaar hier op moeten aanspreken. Nobel initiatief want ik zie niets liever dan wielrenners die zich netjes en sociaal als een heer door het verkeer heen snellen. Maar helaas is het met dit soort goed bedoelde ideeën dat het geheel toch wat belerend en betuttelend overkomt.

In het eerste deel van het filmpje wordt een renner getoond die een bananenschil weggooit. Ik geef toe, dat kan niet en je stopt dat ding maar in je achterzak om bij de eerste de beste prullenbak die plakschil weer te lozen. Dat is ook een van redenen dat ik nooit bananen meeneem. Maar wat is dan de bedoeling als ik straks in het voorjaar iemand een bananenschil in de berm zie pleuren? Dat ik hem of haar met een betuttelende wijsvinger ga aanspreken op die schandelijke milieu overtreding? Dat zoiets ongepast is en dat zulks gedrag een negatieve smet over alle wielrenners in Nederland gooit. Ik zal toch geen preek hoeven te gaan houden en met een ellenlange wetenschappelijke uitleg hoeven te komen dat het drie jaar duurt voordat een zo’n schil door de natuur verteerd is. Ik stel voor het dat ik voorrecht krijg om de renner-in-overtreding gewoon direct in de berm te rossen. Mooie valpartij erbij inclusief een gebroken sleutelbeen. Dat zal ze leren.

En we schijnen ook niet door rood te mogen fietsen. Nee, echt? Dat wist ik nog niet. Ik ben niet echt een fan van verkeerslichten maar ik ben doorgaans wel een groot fan van de verkeersregels. Vooral de voorrangsregels daar ben ik gek op, de rest van de regels vind ik van minder belang. Als iedereen in Nederland zich aan de voorrangsregels zou houden dan zijn nagenoeg alle verkeersproblemen in een klap opgelost. En dan mag je van mij best op een uitgestorven verkeersplein dat ene rode stoplicht negeren. Het laatste deel van het filmpje is wellicht nog wel het grappigst. Op een compleet verlaten weg ergens ver buiten de bebouwde kom fietst een groepje renners zonder dat er overig verkeer aanwezig is. En wat gaan ze doen? Ze gaan harder fietsen en maken er even een wedstrijdje van. YES!! Zo hoort het dus, lijkt me. Wielrennen is toch ook een beetje competitie spelen, even het jongentje van 8 naar boven laten komen en de anderen pijn doen. En nu kan het even want je valt er geen overige verkeersdeelnemers mee lastig. Maar nee wat blijkt, ook hier is de NTFU op tegen. Waar zijn die gasten van? Van het wielrennen of van de bejaardensoos?

Wat is dan wel de oplossing? Het is namelijk te gemakkelijk om een verzameling zout op een goed bedoeld initiatief te leggen zonder met een beter alternatief te komen. Ik ben voorstander om die rare regel dat fietsers naast elkaar te mogen rijden per direct af te schaffen. Het grote probleem schuilt namelijk in het feit dat fietspaden smal zijn en het er druk is met brommers, wielrenners en fietsende moeders met kinderen. Veel mensen met verschillende meningen op een kleine ruimte, dat is een garantie voor ruzie. En hoe we ook ons best doen om beter met elkaar om te gaan, het is veel effectiever om gewoon meer ruimte te maken. En als we niet meer naast elkaar gaan rijden, ontstaan er plots zeeën van ruimte. Probleem opgelost. En dat betekent dus ook dat de wielerpelotonnetjes niet meer twee-aan-twee al het verkeer van de weg af kunnen drukken. Want dat is namelijk iets waar zelfs ik als wielrenner me doorgaans groen aan erger.

Geen opmerkingen: