vrijdag 15 juni 2012

Nederland Portugal

Oranje fans zijn rare mensen. Ik moet aan een aantal dingen denken als ik over oranje supporters schrijf. Het eerste wat in me op komt is boter of je hoofd. Er lijkt wel een een pak Blue Band over elk oranje hoofd te zijn uitgesmeerd. Hoe fanatiek kun je zijn of hoe onnozel kun je zijn als je blijft denken dat we de volgende ronde kunnen halen door van Portugal te winnen? Ze blijven geloven. Geloven in de successen voor oranje. Tegen beter weten in. Geen mens is nog gelovig in Nederland; gelovig in de zin van geloven in een kerk of god. Op een enkeling na dan. Veel mensen hechten wel waarde aan een kerk of geloofsgemeenschap maar echt geloven in een hiernamaals, dat is echt iets van de vorige eeuw. Maar in oranje geloven we wel. We blijven kijken. Hoe dramatisch het spel ook is en hoe tenenkrommend het wedstrijdbeeld ook is, we blijven kijken. We zullen de gifbeker tot op de laatste drup opdrinken.

Neem nu de wedstrijd tegen onze oosterburen. Op het einde van de tweede helft staan de Duitsers met 2-1 voor en ze kiezen er nu voor om de wedstrijd uit te spelen. Spelen op bal behoud en de bal ver van eigen doel houden. Een logische keuze. Nederland zou nu op de proppen moeten komen met een furieus slot offensief. Proberen de 2-2 te maken en vol op de aanval spelen. Dit mislukt aan alle kanten. We komen niet tot kansen; we komen niet eens tot aanvallen. De Duitsers hebben de bal en we kunnen zelfs de bal niet eens afpakken.

Zo slecht was oranje. Niet eens de bal kunnen afpakken. Om je diep voor te schamen. Als je dat als speler meemaakt, zou ik niet weten hoe me te schamen. Ik zou het liefst een kuil willen graven ergens bij de cornervlag en de me daar de komende drie jaar in verschuilen. En nu moeten we nog tegen Portugal spelen. Als we met 2-0 winnen en als de Denen verliezen en als Pasen en Pinksteren op een dag vallen, dan......... Ik denk dat de kans groter is dat Pasen en Pinksteren op een dag vallen, dan dat Nederland dit toernooi nog iets wint. Maar alle oranje supporters zullen natuurlijk kijken want de gifbeker moet leeg. Tot de laatste drup.



Geen opmerkingen: