zaterdag 23 mei 2020

Strava heeft geld nodig

Strava heeft geld nodig Ik trouwens ook, anders wordt het lastig om de hypotheek te betalen en mijn exotische vakanties te bekostigen. Nu staat bij mij het water niet echt aan de lippen en die vakantie planning ligt dankzij het Corona gedoe toch even in de la. Ik had altijd al veel meer vakantie plannen dan dat ik snipperdagen had, laat staan dat ik alles ooit afgevinkt krijg voordat ik oud en seniel in een verzorgingstehuis een speculaasje in mijn thee zit te verdrinken. En nu komt er een jaar vertraging bij. Maar goed,. kennelijk staat bij Strava wel het water aan de lippen want ze hebben nogal wat rigoureuze wijzigingen doorgevoerd. Er is nog maar een soort betaal abonnement ipv 6 verschillende abo's, en er is nauwelijks nog iets gratis op hun site. Ze hopen dat door deze beperkingen iedereen toch plots massaal voor de betaalde versie gaat. Of ze gaan failliet. 

Ik gok eigenlijk op failliet. Tenzij de wereld bestaat uit goedgelovige sukkels die de hoofdprijs willen betalen voor bagger software. Een abonnementje Strava kost nu 60 euro per jaar. Maar volgens de marketing strategie van Strava kost het slechts een paar energierepen per maand. Ook een methode om iets uit te drukken. Geld is nog niet eens zo'n slechte index en als die niet werkt, dan is er ook altijd nog de Big Mac index. Maar bij Strava denken ze nog in energie repen. Och,...vroeger drukte ik zelf ook alles uit in flessen wijn. Ik ben daar inmiddels overheen gegroeid, maar onze vrienden van Strava zitten kennelijk nog een beetje in de pubertijd. Zestig euro dus en dus en wat krijg je daar nu precies voor terug? Nou ten eerste kun je weer de klassementen zien, verdeeld in verschillend categorieën. Per jaar, per dag, per leeftijdscategorie of alleen van de mensen die je volgt. Je krijgt er een bak statistieken bij, die ik verder wel snap, maar ik ga er geen meter harder van fietsen en er zit een routeplanner bij. 

Even iets over de Strava segmenten. Hier zijn ze groot mee geworden en het is je reinste bagger. Een segment is een traject, vaak bergop maar in Nederland is het meestal een vlak stuk tussen twee dorpen of stoplichten of zo. De toptijden zijn óf super onbetrouwbaar of gereden door profs in een wedstrijd. Totaal onzinnig om mezelf te gaan vergelijken met een tijd door een brommer gezet, of foutief geklokt met een telefoon waarvan de navigatie haperde. Zo heb ik ooit een KOM (king of the mountain) gehad op de Daphne Schippers brug; mijn gemiddelde snelheid (41,2) bleek zelfs nog hoger dan de maximum snelheid van de totale rit. Grote kul dus. Op een ander segment van anderhalve kilometer lang heb ik wel eens 50 kmh gemiddeld gefietst (knal harde wind mee) en dan nog staan er 200 renners voor me, die boven de 60 zouden hebben gereden. Tuurlijk. 

Nu is bijna alle onzin van Strava achter een betaal abo gestopt en enige aardige wat nu ook is verstopt is, is het feit dat ik de tijden op segmenten van mijn volgers niet meer kan zien. Maar eigenlijk is dat best prettig, nu hoef ik nooit meer te zien dat er iemand sneller was dan ik. Zo rustgevend. 

Geen opmerkingen: