zondag 10 december 2017

Sneeuw, rendang en Taiwan en dat allemaal in een blog

Echte sneeuw dwarrelt naar beneden, een sneeuwvlok is een onduidelijke wispelturig pluisje dat van links naar rechts de tuin in zweeft. Mooi om naar te kijken, gewoon een tijdje een vlokje volgen, het doet altijd wat anders dan je verwacht en komt met een zacht plofje op een dik wit donzen dekbed terecht. Je weet wel zo’n knisperdekbed, elke stap je daar op zet, maakt een zacht knisperende geluid. Je voelt het ook in je voeten, het geeft een beetje kippenvel. Ik houd eigenlijk niet zo van sneeuw. Echte sneeuw is nog wel leuk voor een dagje, liefst in een weekend maar maandagmorgen mag voor mij dat witte dekbed wel weer verdwenen zijn.

Het is nu zondag en er valt sneeuw maar dit is niet echt, het is van die natte sneeuw. Deze sneeuw dwarrelt niet mooi maar flikkert naar beneden om daar op de terrastegels langzaam weg te smelten. Alleen in de tuin wil het een beetje aarden. Daar is het nog even wit voordat het van kleur verschiet en langzaam weer gewoon ordinair hemelwater wordt.  Het is ideaal weer voor een winterdepressie. Buiten nat en koud en het is nog maar het begin van de winter, Kerst moet nog komen en dan heb ik het niet eens over Januari. Dat is  nooit mijn maand geweest. Het liefst sla ik hem gewoon over, niet over beginnen, niet over praten, gewoon skippen. Vorig jaar januari was goed. Een januari was gewoon een feestdag en dat niet zozeer omdat het die dag een officiële feestdag was, maar meer (echt veel meer) vanwege het feit dat ik toen naar een warm land vloog voor een lange fietsvakantie. Van Phnom Penh naar Chiang Mai, 1600 km op een racefiets onder de brandende zon, langs talloze rijstvelden. Knetterende brommertjes, stink vrachtwagens, en pickup-trucks als mede-weggenoten en een constante blik op de fiets computer. Dat ding gaf onderweg ooit 37,1 graden aan. Pfff,….Gezeur met mijn darmen in Cambodja, overweldigende luxe in Siem Raep, eeuwen oude tempels, heel veel noedelsoep, en talloze voedselmarkten met de lekkerste gerechten. En bergen, op het eind van de reis waren er bergen. De prachtige klim naar Doi Suthep en de lege weg die daar achter lag.

Maar nu kijk ik natte sneeuw in een troosteloze Vinex wijk in Leidsche Rijn en er is geen vooruitzicht op een warme winterreis door Zuid-Oost Azië. Niet dat dat niet had gekund want dat was een kwestie van ticket boeken en gaan met die banaan En ook geen kwestie van niet willen of geen vakantiedagen. Dat was ook niet het punt. Er schuilt een reiziger in mij en die wil geprikkeld worden. Met iets nieuws. Een ander land, een andere cultuur, ander eten, gewoon anders dan anders dingen. Thailand is schitterend, ik zou zo weer terug willen maar het gaat me niks nieuws meer brengen. Dat wordt meer van hetzelfde en dat wil ik niet. Daarom gaat mijn eerst volgende reis naar China voor beginners. Ik ga niet naar China (ook op mijn todo lijstje) maar ik ga naar Taiwan. Een soort China voor beginners die misschien nog even geen zin hebben in de bemoeizuchtige Chinese overheid of nog teveel vrees hebben voor de taal barrière. Ok, ik geef ruiterlijk toe dat het nog steeds op het oude vertrouwde liedje lijkt. Het blijft een Aziatisch land en ik ga weer fietsen en Taiwan is geen arm griebus land en de fiets infrastructuur is goed. Het is tenslotte de thuis basis van Giant, de grootste fiets producent ter wereld, en dus ik kom in een soort gespreid bedje terecht (denk ik). Toch is een ander land altijd weer een ander land, probeer bijvoorbeeld aub niet Japan en Zuid-Korea op een hoop te vegen of Cambodja en Vietnam. De verschillen de die landen zijn echt groot. Dus ik vermoed dat ik ook weer de nodige verassingen tegemoet ga. Helaas voor nu maar Taiwan is niet echt een winter bestemming maar meer een voorjaar of najaarsbestemming, dus ik moet nog even wachten voordat ik mijn grote fietskoffer weer van zolder mag halen en mijn fiets mag inpakken.

En dus tuur ik dus nog een tijdje naar natte sneeuw. Maar vanmiddag ga ik rendang daging klaarmaken. Een stoofpot met een oosterse smaak op een kille natte zondag. Dat hoort wel een beetje.

Geen opmerkingen: