dinsdag 3 oktober 2017

Tylixto vs Kosta Souvlaki 10-0

Na een hap heb ik een zout smaak in mijn mond, na twee happen vraag ik me af hoe ik dit ding weg ga krijgen, en na drie happen weet ik het zeker. Dit pita broodje gaat de prullenbak in. Ik eet nog eerst even het vlees er tussen uit, maar ook dat had ik beter kunnen laten. Het is gewoon vies en ik ben stom verbaasd hoe dit tentje zo populair kan zijn in alle reviews. Ik heb net een kwartier in de rij gestaan om bij Kosta een pita souvlaki te bestellen. En ik stond niet voor niks in die rij. Alle food blogs, alle culinaire gidsen, alle reisgidsen zijn het erover eens, als je souvlaki wil eten in Athene, dan moet je hier zijn. Het is zo'n weetje. Als je dat niet van te voren hebt gelezen, dan loop je dit mini mini tentje direct voorbij. Hooguit verbaas je je even waarom er een rij tot buiten staat en wat er dan te koop is. Buiten het tentje staan een paar provisorische plastic stoeltje en tafeltjes en binnen is het niks anders dan een pijpenla, een smal gangetje waar je middels een Griekse kaart moet bestellen en je kijkt op de handen van de kok die in record tempo pita broodjes staat te bakken. Het is lopende band werk. Pita broodje op de bakplaat, de hele rataplan aan ingrediënten erop mikken en daarna het lekkere brood finaal verknallen door de zoutbus er op leeg te schudden. Afrekenen, en de volgende klant is aan de beurt. Het is echt zonde van dat zout, anders had het nog best lekker kunnen zijn, maar de hoeveelheid zout laat zich het beste vergelijken met van die ansjovis filets in blik op olie. Dat maar dan met een dubbele zout lading. Gewoon niet lekker meer.

Tylixto. Onthoudt die naam en vergeet dat andere ding. Tylixto zit een blok verderop en doet alles goed wat Kosta fout doet. Ten eerste heeft deze wat meer professionele eetgelegenheid nettere bankjes buiten staan, er is een kaart in het Engels en er is veel meer keus. En voornamelijk worden de gerechten niet verknald door een walvis lading zout. Tylixto is gewoon lekker en de kip gyros is hier dé aanrader. De varkens gyros heeft de standaard tomaten saus als vulling en die is ook lekker maar de naar de zaak vernoemde witte knoflook saus op de kip gyros is super lekker. 

Dus vergeet wat die lonely planet zegt, vergeet trip advisor, vergeet alle andere napraters. Soms is het gewoon beter om niet in de rij te gaan staan. Zo van, hier is het druk, hier zal het wel goed zijn. Dat bleek in dit geval dus niet waar. Want als alle broodjes net zo zout waren als de onzen, dan kan ik me niet voorstellen dat de goede man volgend jaar nog open is. Gesloten, wegens teveel zout. Misschien moet ik dit adresje maar doormailen aan de nier stichting. Die pleiten al jaren om minder zout te eten, veel beter voor je nieren, maar ook voor je hart en de rest van je lichaam. Die schrikken zich vast ook te pleuris als ze een hap hebben genomen, die denken waarschijnlijk net als ik, prullenbak. Waar is de prullenbak?

Tip: Tylixto bereik je door vanaf Kosta (in je rug) schuin naar rechts te lopen, de kerk aan je linkerhand houden en dan de straat  over steken en in de derde tent aan de rechterkant zit de echte lekkere pita gyros broodjes eetgelegenheid. Eet smakelijk.


1 opmerking:

Marco zei

Wordt er nog geblogt of hoe zit dat ?! ;)